3e graad BSO

Office assistant

De algemene vakken van de tweede graad worden hier vervangen door een intensieve praktische voorbereiding op het werk van elke kantoorbediende; zowel individueel als in team word je uitgedaagd.

Na het zesde jaar kan je eventueel een zevende jaar Kantooradministratie en gegevensbeheer volgen op onze school.

Voor de geïntegreerde proef worden de leerlingen van het zesde jaar ingeschakeld als 'administratief medewerker' rond een spilbedrijf. Gedurende een halve dag (november-mei) verwerken zij op zelfstandige basis in de 'Kantoorklas' praktische opdrachten waarin zowel secretariaatsvakken, logistieke ondersteuning, verwerking van boekhoudkundige gegevens als taalaspecten aan bod komen. Een extern jurylid uit het bedrijfsleven evalueert hen mee op verworven inzichten, attitudes en vaardigheden. Kortom 'Het Bedrijfsleven' zoals het is!

In het zevende jaar 'Kantooradministratie en gegevensbeheer' is de algemene doelstelling van de geïntegreerde proef om op een realiteitsgebonden wijze de kennis en technische bekwaamheid van de leerlingen te toetsen, m.a.w. ze moeten kunnen bewijzen dat zij de taken eigen aan een kantoorjob op een vlotte, zelfstandige manier kunnen uitvoeren. Concreet krijgen de leerlingen per twee de opdracht om een opendeurdag te organiseren voor een bedrijf naar keuze. Zo moeten ze uitnodigingen opstellen, een persmap samenstellen, een presentatie maken, … Op het einde van het schooljaar volgt nog een mondelinge toelichting.

Lestabel 5e jaar

Godsdienst
2
Nederlands (Zakelijke Communicatie)
2
Frans
4
Engels
3
Project Algemene Vakken

Project Algemene Vakken

PAV wil je vaardigheden en attitudes bijbrengen om als volwassene adequaat en zinvol te functioneren in de samenleving. Daarbij verwijzen we in de eerste plaats naar de eigen leefomgeving, maar ook naar grotere gehelen waarvan wij als mens deel uitmaken: Vlaanderen, België, Europa, de wereld, …
 
PAV vertrekt vanuit maatschappelijk relevante doelen, gericht op de sociale zelfstandigheid van de leerlingen. Zij verwerken die levensechte en herkenbare inhouden als één geheel, zoals zij ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren, in een logische samenhang. Op die manier verhoogt hun interesse voor en hun inzicht in mens en maatschappij, zodat zij kunnen uitgroeien tot mondige, weerbare, vaardige en geëngageerde deelnemers aan de samenleving.
 
Omdat de gebeurtenissen in het dagelijks leven ons voortdurend beïnvloeden, is het belangrijk dat je deze gebeurtenissen volgt, ze in een context plaatst, ze kunt beoordelen en kritisch benaderen. De actualiteit volgen, ze koppelen aan elk onderwerp/thema dat we behandelen en ze zo ruimschoots mogelijk in de lessen aan bod laten komen, is dan ook één van de belangrijkste doelstellingen van PAV.
 
Ook reken- en taalvaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s. Ze komen bijvoorbeeld aan bod bij het schrijven van brieven, het bekijken en beluisteren van nieuwsberichten, het deelnemen aan discussies, het werken met diagrammen, het berekenen van procenten, enz. Zowel in klasverband als tijdens groepswerk én bij zelfstandige werkopdrachten wordt er binnen PAV gewerkt met verschillende media, kranten, tijdschriften, cd-opnamen, videoreportages, naslagwerken, internet enz.
 
Mogelijke thema’s voor de tweede graad:
  • school
  • onfair
  • koken
  • media
  • relaties en seksualiteit
  • kunst
 
Mogelijke thema's voor de derde graad:
  • mijn auto
  • de Europese Unie
  • het gerecht
  • Marco Polo
  • Olympische Spelen
  • reclame
  • soaps
  • terrorisme
  • verkiezingen
  • X-treem
4
Administratief Medewerker
11 •
Keuzemodule logistiek
6 •
Keuzemodule retail
6 •
Lichamelijke Opvoeding
2
• waaronder 4u werkplekleren en stages

Lestabel 6e jaar

Godsdienst
2
Frans
3
Engels
2
Project Algemene Vakken

Project Algemene Vakken

PAV wil je vaardigheden en attitudes bijbrengen om als volwassene adequaat en zinvol te functioneren in de samenleving. Daarbij verwijzen we in de eerste plaats naar de eigen leefomgeving, maar ook naar grotere gehelen waarvan wij als mens deel uitmaken: Vlaanderen, België, Europa, de wereld, …
 
PAV vertrekt vanuit maatschappelijk relevante doelen, gericht op de sociale zelfstandigheid van de leerlingen. Zij verwerken die levensechte en herkenbare inhouden als één geheel, zoals zij ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren, in een logische samenhang. Op die manier verhoogt hun interesse voor en hun inzicht in mens en maatschappij, zodat zij kunnen uitgroeien tot mondige, weerbare, vaardige en geëngageerde deelnemers aan de samenleving.
 
Omdat de gebeurtenissen in het dagelijks leven ons voortdurend beïnvloeden, is het belangrijk dat je deze gebeurtenissen volgt, ze in een context plaatst, ze kunt beoordelen en kritisch benaderen. De actualiteit volgen, ze koppelen aan elk onderwerp/thema dat we behandelen en ze zo ruimschoots mogelijk in de lessen aan bod laten komen, is dan ook één van de belangrijkste doelstellingen van PAV.
 
Ook reken- en taalvaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s. Ze komen bijvoorbeeld aan bod bij het schrijven van brieven, het bekijken en beluisteren van nieuwsberichten, het deelnemen aan discussies, het werken met diagrammen, het berekenen van procenten, enz. Zowel in klasverband als tijdens groepswerk én bij zelfstandige werkopdrachten wordt er binnen PAV gewerkt met verschillende media, kranten, tijdschriften, cd-opnamen, videoreportages, naslagwerken, internet enz.
 
Mogelijke thema’s voor de tweede graad:
  • school
  • onfair
  • koken
  • media
  • relaties en seksualiteit
  • kunst
 
Mogelijke thema's voor de derde graad:
  • mijn auto
  • de Europese Unie
  • het gerecht
  • Marco Polo
  • Olympische Spelen
  • reclame
  • soaps
  • terrorisme
  • verkiezingen
  • X-treem
4
Administratief Medewerker
14 •
Keuzemodule logistiek
7 •
Keuzemodule retail
7 •
Lichamelijke Opvoeding
2
• waaronder 11u werkplekleren en stages

Business Support

Business Support

Deze richting volgt op het zesde jaar Office assistant.

In dit zevende vervolmakingsjaar met evenveel praktijk als in het zesde jaar kan je je boekhoudkundige en administratieve kennis en vaardigheden nog verder bekwamen om daarna nog vlotter in te spelen op de noden van de arbeidsmarkt.

Lestabel 7e jaar

Godsdienst
2
Lichamelijke Opvoeding
2
Project Algemene Vakken

Project Algemene Vakken

PAV wil je vaardigheden en attitudes bijbrengen om als volwassene adequaat en zinvol te functioneren in de samenleving. Daarbij verwijzen we in de eerste plaats naar de eigen leefomgeving, maar ook naar grotere gehelen waarvan wij als mens deel uitmaken: Vlaanderen, België, Europa, de wereld, …
 
PAV vertrekt vanuit maatschappelijk relevante doelen, gericht op de sociale zelfstandigheid van de leerlingen. Zij verwerken die levensechte en herkenbare inhouden als één geheel, zoals zij ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren, in een logische samenhang. Op die manier verhoogt hun interesse voor en hun inzicht in mens en maatschappij, zodat zij kunnen uitgroeien tot mondige, weerbare, vaardige en geëngageerde deelnemers aan de samenleving.
 
Omdat de gebeurtenissen in het dagelijks leven ons voortdurend beïnvloeden, is het belangrijk dat je deze gebeurtenissen volgt, ze in een context plaatst, ze kunt beoordelen en kritisch benaderen. De actualiteit volgen, ze koppelen aan elk onderwerp/thema dat we behandelen en ze zo ruimschoots mogelijk in de lessen aan bod laten komen, is dan ook één van de belangrijkste doelstellingen van PAV.
 
Ook reken- en taalvaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s. Ze komen bijvoorbeeld aan bod bij het schrijven van brieven, het bekijken en beluisteren van nieuwsberichten, het deelnemen aan discussies, het werken met diagrammen, het berekenen van procenten, enz. Zowel in klasverband als tijdens groepswerk én bij zelfstandige werkopdrachten wordt er binnen PAV gewerkt met verschillende media, kranten, tijdschriften, cd-opnamen, videoreportages, naslagwerken, internet enz.
 
Mogelijke thema’s voor de tweede graad:
  • school
  • onfair
  • koken
  • media
  • relaties en seksualiteit
  • kunst
 
Mogelijke thema's voor de derde graad:
  • mijn auto
  • de Europese Unie
  • het gerecht
  • Marco Polo
  • Olympische Spelen
  • reclame
  • soaps
  • terrorisme
  • verkiezingen
  • X-treem
4
Engels
2
Frans
2
Duits
2
Stage (Business Support)

Stage (Business Support)

In deze studierichting krijg je nog meer praktijk alvorens te gaan werken. Je gaat anderhalve dag per week op stage. Centraal staat natuurlijk de informatica. We plaatsen je enkel in bedrijven waar met de nieuwste programma’s gewerkt wordt wat zeker van pas komt als je gaat solliciteren.

20
• Bedrijfsbeheer (1u/jaar) wordt geïntegreerd in de vakken wetgeving, secretariaat en logistiek.

Verzorging

Je bent sociaal vaardig en je wilt baby’s, peuters en oudere mensen verzorgen? Als je kiest voor deze richting, krijg je veel praktijkervaring. Vanaf het vijfde jaar loop je stage bij baby’s, peuters en bij bejaarden. Zij rekenen op jouw goede zorgen!

Verzorging, omgangskunde en zorg voor woon- en leefsituatie zijn  de beroepsgerichte vakken van deze richting. Die vakken zijn noodzakelijk om op een deskundige manier te leren zorgen voor kinderen en oudere zorgvragers.

Naast de richtingspecifieke vakken zijn PAV, Frans, godsdienst en lichamelijke opvoeding heel belangrijk voor jouw algemene vorming.

Met de geïntegreerde proef laten de leerlingen zien dat ze een goede houding hebben en over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om te starten in het werkveld.

In het zesde jaar verzorging bestaat de geïntegreerde proef uit stage en stageopdrachten. De leerlingen krijgen drie stageperiodes. Iedere leerling loopt één periode stage in een kinderdagverblijf en één periode in een rust- en verzorgingstehuis. De derde stageperiode is afhankelijk van hun keuze (ofwel bij kinderen ofwel bij bejaarden).

De stageopdrachten zijn bedoeld om de link te leggen tussen theorie en praktijk. In deze opdrachten komen alle vakken aan bod.

De geïntegreerde proef van het zevende jaar kinderzorg en het zevende jaar thuis- en bejaardenzorg bestaat uit stage, stageopdrachten en leerlingenprojecten.

Naast de drie stages, die door de school georganiseerd worden, is er een extra stageweek gepland. Voor deze extra stageweek gaan de leerlingen zelf solliciteren. Ze worden daarbij uiteraard nog steeds begeleid vanuit de school.

 

Bij het leerlingenproject wordt er gewerkt rond een bepaald thema. Dat project bestaat uit verschillende fasen. Tijdens de eerste fase wordt er informatie opgezocht en verwerkt. De tweede fase bestaat uit een praktische uitwerking. Ten slotte gaan de leerlingen hun ervaringen uitwisselen aan elkaar en komen ze hun leerproces voorstellen aan een jury. 

Het ganse jaar werk je in kleine groepjes rond specifieke onderwerpen die in brede of enge zin één of andere link hebben met de zorg voor het kind of de oude zorgvrager (vb. autisme, ADHD, diabetes, dementie, enz.). Je benadert dit thema vakoverschrijdend en vanuit diverse oogpunten, en confronteert je bevindingen met de werkvloer van de stages. Vanuit deze dagdagelijkse praktijk vul je je bronnen aan. Het geheel wordt gepresenteerd aan en beoordeeld door een gemengde groep van leerkrachten en mensen uit het werkveld.

Lestabel 5e jaar

Godsdienst
2
Frans
2
Project Algemene Vakken

Project Algemene Vakken

PAV wil je vaardigheden en attitudes bijbrengen om als volwassene adequaat en zinvol te functioneren in de samenleving. Daarbij verwijzen we in de eerste plaats naar de eigen leefomgeving, maar ook naar grotere gehelen waarvan wij als mens deel uitmaken: Vlaanderen, België, Europa, de wereld, …
 
PAV vertrekt vanuit maatschappelijk relevante doelen, gericht op de sociale zelfstandigheid van de leerlingen. Zij verwerken die levensechte en herkenbare inhouden als één geheel, zoals zij ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren, in een logische samenhang. Op die manier verhoogt hun interesse voor en hun inzicht in mens en maatschappij, zodat zij kunnen uitgroeien tot mondige, weerbare, vaardige en geëngageerde deelnemers aan de samenleving.
 
Omdat de gebeurtenissen in het dagelijks leven ons voortdurend beïnvloeden, is het belangrijk dat je deze gebeurtenissen volgt, ze in een context plaatst, ze kunt beoordelen en kritisch benaderen. De actualiteit volgen, ze koppelen aan elk onderwerp/thema dat we behandelen en ze zo ruimschoots mogelijk in de lessen aan bod laten komen, is dan ook één van de belangrijkste doelstellingen van PAV.
 
Ook reken- en taalvaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s. Ze komen bijvoorbeeld aan bod bij het schrijven van brieven, het bekijken en beluisteren van nieuwsberichten, het deelnemen aan discussies, het werken met diagrammen, het berekenen van procenten, enz. Zowel in klasverband als tijdens groepswerk én bij zelfstandige werkopdrachten wordt er binnen PAV gewerkt met verschillende media, kranten, tijdschriften, cd-opnamen, videoreportages, naslagwerken, internet enz.
 
Mogelijke thema’s voor de tweede graad:
  • school
  • onfair
  • koken
  • media
  • relaties en seksualiteit
  • kunst
 
Mogelijke thema's voor de derde graad:
  • mijn auto
  • de Europese Unie
  • het gerecht
  • Marco Polo
  • Olympische Spelen
  • reclame
  • soaps
  • terrorisme
  • verkiezingen
  • X-treem
4
Indirecte Zorg

Indirecte Zorg

Indirecte zorg bepaalt een belangrijk deel van het dagelijks leven in de groepsopvang en de gezinszorg en het gezin.
Maaltijdzorg( voeding aankopen, bereiden en bewaren), linnenzorg  ( textiel gebruiks-en kastklaar maken)en interieurzorg zijn onmisbare schakels in de zorg voor de verschillende groepen zorgvragers.
In de verschillende projecten en de lessen leren de leerlingen de verschillende huishoudelijke taken organiseren en combineren in functie van de wensen en eisen van de zorgvrager.

2
Stage (Verzorging)

Stage (Verzorging)

Op stage leer je de theorie omzetten in praktijk. Er wordt van jou stiptheid, inzet en verantwoordelijkheidszin gevraagd. Men moet op jou kunnen rekenen!
Je werkt in een team, wordt begeleid door een stagementor en een stagebegeleid(st)er. Tijdens de stage leer je wat jouw sterke punten zijn en waar je nog aan moet werken. Zowel jouw attitude en kennis als jouw vaardigheden worden regelmatig met jou besproken. Stageverslagen dienen om de theoretische kennis te toetsen aan de praktijk. 
 
In het vijfde en zesde jaar loop je stage in kinderdagverblijven of minicrèches en rust- en verzorgingstehuizen. Eén periode in het zesde jaar krijg je de keuze tussen stage bij kinderen of bij oudere zorgvragers.
 
In het zevende jaar kies je specifiek voor kinderzorg of thuis- en bejaardenzorg.
  • In de richting kinderzorg loop je stage in kinderdagverblijven, buitenschoolse kinderopvang, kleuterschool of op de kinderafdeling van een ziekenhuis.
  • In thuis- en bejaardenzorg loop je stage in een rust- en verzorgingstehuis, in de thuiszorg en in een ziekenhuis. 
Je krijgt in het zevende jaar ook een keuzestage, een projectweek. Je gaat zelf op zoek naar een stageplaats waar je extra ervaring wil opdoen.
 
10
Lichamelijke Opvoeding
2
Zorg voor Gezondheid en Welzijn

Zorg voor Gezondheid en Welzijn

De leerling wordt geconfronteerd met een eigentijdse visie op gezondheid en welzijn. Door toepassing van EHBO kan de leerling noodsituaties in de school herkennen en daarop gepast reageren.
Door projectwerk zullen de leerlingen kunnen participeren aan en kennismaken met gezondheidsbevordering van een bepaalde doelgroep. Andere onderwerpen die zeker ook aan bod komen:
  • voeding en stofwisseling
  • uitscheiding (bv. leerlingen kleden de kleuter aan na een toiletbezoek)
  • ademhalingsstelsel
  • bewegingsstelsel
  • kenmerken van seksualiteit en voortplanting
6
Pedagogisch en Agogisch Handelen
6

Lestabel 6e jaar

Godsdienst
2
Frans
2
Project Algemene Vakken

Project Algemene Vakken

PAV wil je vaardigheden en attitudes bijbrengen om als volwassene adequaat en zinvol te functioneren in de samenleving. Daarbij verwijzen we in de eerste plaats naar de eigen leefomgeving, maar ook naar grotere gehelen waarvan wij als mens deel uitmaken: Vlaanderen, België, Europa, de wereld, …
 
PAV vertrekt vanuit maatschappelijk relevante doelen, gericht op de sociale zelfstandigheid van de leerlingen. Zij verwerken die levensechte en herkenbare inhouden als één geheel, zoals zij ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren, in een logische samenhang. Op die manier verhoogt hun interesse voor en hun inzicht in mens en maatschappij, zodat zij kunnen uitgroeien tot mondige, weerbare, vaardige en geëngageerde deelnemers aan de samenleving.
 
Omdat de gebeurtenissen in het dagelijks leven ons voortdurend beïnvloeden, is het belangrijk dat je deze gebeurtenissen volgt, ze in een context plaatst, ze kunt beoordelen en kritisch benaderen. De actualiteit volgen, ze koppelen aan elk onderwerp/thema dat we behandelen en ze zo ruimschoots mogelijk in de lessen aan bod laten komen, is dan ook één van de belangrijkste doelstellingen van PAV.
 
Ook reken- en taalvaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s. Ze komen bijvoorbeeld aan bod bij het schrijven van brieven, het bekijken en beluisteren van nieuwsberichten, het deelnemen aan discussies, het werken met diagrammen, het berekenen van procenten, enz. Zowel in klasverband als tijdens groepswerk én bij zelfstandige werkopdrachten wordt er binnen PAV gewerkt met verschillende media, kranten, tijdschriften, cd-opnamen, videoreportages, naslagwerken, internet enz.
 
Mogelijke thema’s voor de tweede graad:
  • school
  • onfair
  • koken
  • media
  • relaties en seksualiteit
  • kunst
 
Mogelijke thema's voor de derde graad:
  • mijn auto
  • de Europese Unie
  • het gerecht
  • Marco Polo
  • Olympische Spelen
  • reclame
  • soaps
  • terrorisme
  • verkiezingen
  • X-treem
4
Indirecte Zorg

Indirecte Zorg

Indirecte zorg bepaalt een belangrijk deel van het dagelijks leven in de groepsopvang en de gezinszorg en het gezin.
Maaltijdzorg( voeding aankopen, bereiden en bewaren), linnenzorg  ( textiel gebruiks-en kastklaar maken)en interieurzorg zijn onmisbare schakels in de zorg voor de verschillende groepen zorgvragers.
In de verschillende projecten en de lessen leren de leerlingen de verschillende huishoudelijke taken organiseren en combineren in functie van de wensen en eisen van de zorgvrager.

2
Stage (Verzorging)

Stage (Verzorging)

Op stage leer je de theorie omzetten in praktijk. Er wordt van jou stiptheid, inzet en verantwoordelijkheidszin gevraagd. Men moet op jou kunnen rekenen!
Je werkt in een team, wordt begeleid door een stagementor en een stagebegeleid(st)er. Tijdens de stage leer je wat jouw sterke punten zijn en waar je nog aan moet werken. Zowel jouw attitude en kennis als jouw vaardigheden worden regelmatig met jou besproken. Stageverslagen dienen om de theoretische kennis te toetsen aan de praktijk. 
 
In het vijfde en zesde jaar loop je stage in kinderdagverblijven of minicrèches en rust- en verzorgingstehuizen. Eén periode in het zesde jaar krijg je de keuze tussen stage bij kinderen of bij oudere zorgvragers.
 
In het zevende jaar kies je specifiek voor kinderzorg of thuis- en bejaardenzorg.
  • In de richting kinderzorg loop je stage in kinderdagverblijven, buitenschoolse kinderopvang, kleuterschool of op de kinderafdeling van een ziekenhuis.
  • In thuis- en bejaardenzorg loop je stage in een rust- en verzorgingstehuis, in de thuiszorg en in een ziekenhuis. 
Je krijgt in het zevende jaar ook een keuzestage, een projectweek. Je gaat zelf op zoek naar een stageplaats waar je extra ervaring wil opdoen.
 
10
Lichamelijke Opvoeding
2
Zorg voor Gezondheid en Welzijn

Zorg voor Gezondheid en Welzijn

De leerling wordt geconfronteerd met een eigentijdse visie op gezondheid en welzijn. Door toepassing van EHBO kan de leerling noodsituaties in de school herkennen en daarop gepast reageren.
Door projectwerk zullen de leerlingen kunnen participeren aan en kennismaken met gezondheidsbevordering van een bepaalde doelgroep. Andere onderwerpen die zeker ook aan bod komen:
  • voeding en stofwisseling
  • uitscheiding (bv. leerlingen kleden de kleuter aan na een toiletbezoek)
  • ademhalingsstelsel
  • bewegingsstelsel
  • kenmerken van seksualiteit en voortplanting
6
Pedagogisch en Agogisch Handelen
6

Verzorging - kinderzorg

Zorgen voor kinderen is jouw droom? In het zevende jaar kinderzorg word je voorbereid op het werkveld binnen de kinderopvang: kinderdagverblijven, buitenschoolse kinderopvang, schoolse opvang, …

Op het einde behaal je een diploma secundair onderwijs. Aan jou de keuze om onmiddellijk te gaan werken of nog verder te studeren: bijvoorbeeld voor kleuterleid(st)er, opvoed(st)er, verpleegkundige, vroedvrouw, …

Lestabel 7e jaar

Godsdienst
2
Frans
2
Lichamelijke Opvoeding
2
Project Algemene Vakken

Project Algemene Vakken

PAV wil je vaardigheden en attitudes bijbrengen om als volwassene adequaat en zinvol te functioneren in de samenleving. Daarbij verwijzen we in de eerste plaats naar de eigen leefomgeving, maar ook naar grotere gehelen waarvan wij als mens deel uitmaken: Vlaanderen, België, Europa, de wereld, …
 
PAV vertrekt vanuit maatschappelijk relevante doelen, gericht op de sociale zelfstandigheid van de leerlingen. Zij verwerken die levensechte en herkenbare inhouden als één geheel, zoals zij ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren, in een logische samenhang. Op die manier verhoogt hun interesse voor en hun inzicht in mens en maatschappij, zodat zij kunnen uitgroeien tot mondige, weerbare, vaardige en geëngageerde deelnemers aan de samenleving.
 
Omdat de gebeurtenissen in het dagelijks leven ons voortdurend beïnvloeden, is het belangrijk dat je deze gebeurtenissen volgt, ze in een context plaatst, ze kunt beoordelen en kritisch benaderen. De actualiteit volgen, ze koppelen aan elk onderwerp/thema dat we behandelen en ze zo ruimschoots mogelijk in de lessen aan bod laten komen, is dan ook één van de belangrijkste doelstellingen van PAV.
 
Ook reken- en taalvaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s. Ze komen bijvoorbeeld aan bod bij het schrijven van brieven, het bekijken en beluisteren van nieuwsberichten, het deelnemen aan discussies, het werken met diagrammen, het berekenen van procenten, enz. Zowel in klasverband als tijdens groepswerk én bij zelfstandige werkopdrachten wordt er binnen PAV gewerkt met verschillende media, kranten, tijdschriften, cd-opnamen, videoreportages, naslagwerken, internet enz.
 
Mogelijke thema’s voor de tweede graad:
  • school
  • onfair
  • koken
  • media
  • relaties en seksualiteit
  • kunst
 
Mogelijke thema's voor de derde graad:
  • mijn auto
  • de Europese Unie
  • het gerecht
  • Marco Polo
  • Olympische Spelen
  • reclame
  • soaps
  • terrorisme
  • verkiezingen
  • X-treem
4
Expressie (optie)

Expressie (optie)

Ben je graag met taal bezig? Vind je toneelspelen helemaal te gek? Dan is dit je kans!
De lessen taalexpressie zullen je eigen expressieve mogelijkheden vergroten. Het is vooral een praktische cursus waarbij grote actieve inbreng van de leerling wordt verwacht. 
 
Enkele activiteiten en doelen die je zeker te wachten staan:
  • lezen/acteren van toneelfragmenten en sketches
  • voorlezen van poëzie en proza (theorie en oefeningen)
  • beluisteren, bespreken en zingen van liederen (Franse chansons)
  • dramatische werkvormen juist toepassen
  • bekijken en analyseren van een theaterproductie
  • een standpunt innemen
  • je standpunt argumenteren
  • je op een vlotte manier uitdrukken in algemeen Nederlands (Frans)
  • een groep op een levendige manier toespreken
  • een verhaal boeiend vertellen
  • fictionele teksten expressief voorlezen
  • kennismaken met de Franse cultuur
  • inzicht hebben in de verschillende werkvormen die met expressie/drama te maken hebben
  • op systematische wijze bezig zijn met de verschillende aspecten van het theater waarbij de eigen ervaringen centraal staan
  • verlaging van de drempelvrees om zelf te gaan spelen
  • identificatie, niet alleen met de toneelrollen, maar ook met de “rol” van de regisseur, het publiek,…
  • samenwerken in groepsverband
  • zelfstandig leren werken
Dit is slechts een tipje van de sluier. Ben je geïnteresseerd in dit ongetwijfeld zeer boeiende vak? Aarzel dan niet langer en schrijf je in!
2
Pedagogisch en Agogisch Handelen
6
Aardrijkskunde
1
Indirecte Zorg

Indirecte Zorg

Indirecte zorg bepaalt een belangrijk deel van het dagelijks leven in de groepsopvang en de gezinszorg en het gezin.
Maaltijdzorg( voeding aankopen, bereiden en bewaren), linnenzorg  ( textiel gebruiks-en kastklaar maken)en interieurzorg zijn onmisbare schakels in de zorg voor de verschillende groepen zorgvragers.
In de verschillende projecten en de lessen leren de leerlingen de verschillende huishoudelijke taken organiseren en combineren in functie van de wensen en eisen van de zorgvrager.

1
Projecten

Projecten

In een aantal vakken krijgen de leerlingen de kans om kennis te maken met de werkvloer rekening houdend met:
  • kwaliteitsbewust handelen
  • milieubewust handelen
  • veilig handelen
  • ergonomisch handelen
  • hygiënisch handelen
  • economisch handelen
  • respectvol handelen
2
Stage (Verzorging)

Stage (Verzorging)

Op stage leer je de theorie omzetten in praktijk. Er wordt van jou stiptheid, inzet en verantwoordelijkheidszin gevraagd. Men moet op jou kunnen rekenen!
Je werkt in een team, wordt begeleid door een stagementor en een stagebegeleid(st)er. Tijdens de stage leer je wat jouw sterke punten zijn en waar je nog aan moet werken. Zowel jouw attitude en kennis als jouw vaardigheden worden regelmatig met jou besproken. Stageverslagen dienen om de theoretische kennis te toetsen aan de praktijk. 
 
In het vijfde en zesde jaar loop je stage in kinderdagverblijven of minicrèches en rust- en verzorgingstehuizen. Eén periode in het zesde jaar krijg je de keuze tussen stage bij kinderen of bij oudere zorgvragers.
 
In het zevende jaar kies je specifiek voor kinderzorg of thuis- en bejaardenzorg.
  • In de richting kinderzorg loop je stage in kinderdagverblijven, buitenschoolse kinderopvang, kleuterschool of op de kinderafdeling van een ziekenhuis.
  • In thuis- en bejaardenzorg loop je stage in een rust- en verzorgingstehuis, in de thuiszorg en in een ziekenhuis. 
Je krijgt in het zevende jaar ook een keuzestage, een projectweek. Je gaat zelf op zoek naar een stageplaats waar je extra ervaring wil opdoen.
 
12

Verzorging - thuis- en bejaardenzorg

Draag je oudere mensen een warm hart toe, dan is het zevende jaar thuis- en bejaardenzorg zeker iets voor jou! Je doet tijdens je stages veel praktijkervaring op in rust- en verzorgingstehuizen, in de thuiszorg en in het ziekenhuis.

Na het zevende jaar thuis- en bejaardenzorg krijg je een diploma ‘zorgkundige’. Hiermee kan je zeker aan de slag in de thuiszorg, (semi-)residentiële ouderenzorg, psychiatrische verzorgingstehuizen, gehandicaptenzorg, ziekenhuizen, …

Je kan ook kiezen om verder te studeren voor verpleegkunde, opvoed(st)er, …

Lestabel 7e jaar

Godsdienst
2
Frans
2
Lichamelijke Opvoeding
2
Project Algemene Vakken

Project Algemene Vakken

PAV wil je vaardigheden en attitudes bijbrengen om als volwassene adequaat en zinvol te functioneren in de samenleving. Daarbij verwijzen we in de eerste plaats naar de eigen leefomgeving, maar ook naar grotere gehelen waarvan wij als mens deel uitmaken: Vlaanderen, België, Europa, de wereld, …
 
PAV vertrekt vanuit maatschappelijk relevante doelen, gericht op de sociale zelfstandigheid van de leerlingen. Zij verwerken die levensechte en herkenbare inhouden als één geheel, zoals zij ook de realiteit van het leven als één geheel ervaren, in een logische samenhang. Op die manier verhoogt hun interesse voor en hun inzicht in mens en maatschappij, zodat zij kunnen uitgroeien tot mondige, weerbare, vaardige en geëngageerde deelnemers aan de samenleving.
 
Omdat de gebeurtenissen in het dagelijks leven ons voortdurend beïnvloeden, is het belangrijk dat je deze gebeurtenissen volgt, ze in een context plaatst, ze kunt beoordelen en kritisch benaderen. De actualiteit volgen, ze koppelen aan elk onderwerp/thema dat we behandelen en ze zo ruimschoots mogelijk in de lessen aan bod laten komen, is dan ook één van de belangrijkste doelstellingen van PAV.
 
Ook reken- en taalvaardigheden worden geïntegreerd in de verschillende thema’s. Ze komen bijvoorbeeld aan bod bij het schrijven van brieven, het bekijken en beluisteren van nieuwsberichten, het deelnemen aan discussies, het werken met diagrammen, het berekenen van procenten, enz. Zowel in klasverband als tijdens groepswerk én bij zelfstandige werkopdrachten wordt er binnen PAV gewerkt met verschillende media, kranten, tijdschriften, cd-opnamen, videoreportages, naslagwerken, internet enz.
 
Mogelijke thema’s voor de tweede graad:
  • school
  • onfair
  • koken
  • media
  • relaties en seksualiteit
  • kunst
 
Mogelijke thema's voor de derde graad:
  • mijn auto
  • de Europese Unie
  • het gerecht
  • Marco Polo
  • Olympische Spelen
  • reclame
  • soaps
  • terrorisme
  • verkiezingen
  • X-treem
4
Expressie en animatie

Expressie en animatie

Expressie en animatie veronderstellen creativiteit en omvatten zowel vertellen, voorlezen, woordspelletjes als werken met verschillende materialen, dans en muzikale expressie, lichaamsexpressie, algemeen ontspannende spelletjes en hoe je dit alles zelf voorbereidt om zowel kleine groepen als individuen te kunnen begeleiden binnen de gewone leefsituatie of naar aanleiding van feesten (meestal in relatie met het vak orthopedagogiek).

2
Pedagogisch en Agogisch Handelen
3
Zorg voor Gezondheid en Welzijn

Zorg voor Gezondheid en Welzijn

De leerling wordt geconfronteerd met een eigentijdse visie op gezondheid en welzijn. Door toepassing van EHBO kan de leerling noodsituaties in de school herkennen en daarop gepast reageren.
Door projectwerk zullen de leerlingen kunnen participeren aan en kennismaken met gezondheidsbevordering van een bepaalde doelgroep. Andere onderwerpen die zeker ook aan bod komen:
  • voeding en stofwisseling
  • uitscheiding (bv. leerlingen kleden de kleuter aan na een toiletbezoek)
  • ademhalingsstelsel
  • bewegingsstelsel
  • kenmerken van seksualiteit en voortplanting
3
Indirecte Zorg

Indirecte Zorg

Indirecte zorg bepaalt een belangrijk deel van het dagelijks leven in de groepsopvang en de gezinszorg en het gezin.
Maaltijdzorg( voeding aankopen, bereiden en bewaren), linnenzorg  ( textiel gebruiks-en kastklaar maken)en interieurzorg zijn onmisbare schakels in de zorg voor de verschillende groepen zorgvragers.
In de verschillende projecten en de lessen leren de leerlingen de verschillende huishoudelijke taken organiseren en combineren in functie van de wensen en eisen van de zorgvrager.

2
Projecten

Projecten

In een aantal vakken krijgen de leerlingen de kans om kennis te maken met de werkvloer rekening houdend met:
  • kwaliteitsbewust handelen
  • milieubewust handelen
  • veilig handelen
  • ergonomisch handelen
  • hygiënisch handelen
  • economisch handelen
  • respectvol handelen
2
Stage (Verzorging)

Stage (Verzorging)

Op stage leer je de theorie omzetten in praktijk. Er wordt van jou stiptheid, inzet en verantwoordelijkheidszin gevraagd. Men moet op jou kunnen rekenen!
Je werkt in een team, wordt begeleid door een stagementor en een stagebegeleid(st)er. Tijdens de stage leer je wat jouw sterke punten zijn en waar je nog aan moet werken. Zowel jouw attitude en kennis als jouw vaardigheden worden regelmatig met jou besproken. Stageverslagen dienen om de theoretische kennis te toetsen aan de praktijk. 
 
In het vijfde en zesde jaar loop je stage in kinderdagverblijven of minicrèches en rust- en verzorgingstehuizen. Eén periode in het zesde jaar krijg je de keuze tussen stage bij kinderen of bij oudere zorgvragers.
 
In het zevende jaar kies je specifiek voor kinderzorg of thuis- en bejaardenzorg.
  • In de richting kinderzorg loop je stage in kinderdagverblijven, buitenschoolse kinderopvang, kleuterschool of op de kinderafdeling van een ziekenhuis.
  • In thuis- en bejaardenzorg loop je stage in een rust- en verzorgingstehuis, in de thuiszorg en in een ziekenhuis. 
Je krijgt in het zevende jaar ook een keuzestage, een projectweek. Je gaat zelf op zoek naar een stageplaats waar je extra ervaring wil opdoen.
 
12